turkije reisverslag

maandag 24 september
- - - - -
In principe zouden we zaterdag 22 september 's morgens om 11.00 uur vliegen, maar vanwege de crash in Amerika's Twin towers zijn er veel afzeggingen en overboekingen zodat wij dus een dag later vertrekken. Geen punt!
Dus op zondagmiddag zitten we gezellig met z'n allen, inclusief Jan, Gerda en Peter, bij v.d. Valk in Breukelen te eten en gingen daarna door naar Schiphol.
Om 22.10 uur vertrokken we, na lang taxieën, met een vlotte start richting Antalya waar we om half drie 's nachts rustig landden.
De koffer van Joke wilde maar niet op de transportband verschijnen. Ze begon hem waarachtig écht te knijpen. Uiteindelijk als een van de laatste kwam de koffer toch nog van de band. Buiten bleek dat onze bestemming Alanya was en we moesten tot grote woede van Wim en teleurstelling van ons,
dinsdag 25 september
- - - - -
Na een goed ontbijt en een lekker kopje koffie met de dolmus naar Alanya, volle bus maar wel leuk om mee te maken. In het centrum zijn we uitgestapt.
Wat een drukte en ontzettend veel winkels. Hebben goed inkopen gedaan. Frits een mooie gouden ketting, Joke na veel gepas en gemeet een mooi zwart leren pak. Dat komen ze, op maat gemaakt, voor het weekend nog brengen. Voor Peter kopen we 2 Camel afritsbroeken. Wim kiest 5 paar sokken. Iedere keer als je wat koopt krijg je 'n hand en een drankje aangeboden, o.a. heerlijke appelthee.
Zeer aardige en gastvrije mensen.
We hebben ook nog wat lekkere perziken gekocht en toen met de dolmus weer terug naar ons hotel. We smachtten naar een duik in het zwembad of de zee.
Wat een hitte, 36°C slechts vandaag! Het wordt zwaar bewolkt weer in de verte maar het lost door de brandende zon vanzelf weer op. We hadden het zwembad voor onszelf en in de zee was ook helemaal niets te doen.
We hebben dus echt een privé strandje!
Na het douchen zitten we weer op het balkon te relaxen voordat het avondeten begint. Wat een weldadige rust, die slechts wordt verstoord door het getjilp van de krekels, tot grote ergernis van Joke.
Onze kamer ligt precies boven de keuken en het ruikt geweldig, dat beloofd wat vanavond.

woensdag 26 september
- - - - -
Na het ontbijt in de hitte met de dolmus weer naar Alanya. Wat stouwen ze die busjes vol zeg, maar het kost dan ook geen drol. De mannen moeten geld pinnen, de meeste pinautomaten werken niet en voor de originele bank staat een file. Na veel geslenter en gezoek toch weer geld in de buidel en kopen maar! Joke leuke turkse slofjes voor Yuri. Wim t-shirts en korte broeken. En Joop saffraan en honing. Als je iets koopt krijg je weer een drankje, meestal nemen we appelthee. Lekker fris! Voor lunch een hamburgertje, toen de groentemarkt over, perziken gekocht en weer terug naar ons hotel. De Jokers vergaten bijna uit te stappen, zo snel ging de terugweg.
's Middags lekker gezwommen in het zwembad en de mannen ook nog in de woelige zee. Er staat vandaag een behoorlijke golfslag. Wel mooi om naar te kijken.
We hebben toch maar voor de zekerheid pillen tegen zeeziekte gekocht. Beter mee, dan om verlegen zitten. Het is nu gelukkig iets minder warm, misschien is er ander weer op komst. Straks weer lekker eten en vanavond rond 11 uur komen ze Joke d'r leren pak brengen. Ze is nu al zenuwachtig!
Dan vragen we de 'meesteres' haar zweepje te leen.
Leuk voor Frits vannacht!!

donderdag 27 september
- - - - -
Heerlijk uitgerust opgestaan en lekker ontbeten. Op gemakje koffie gedronken en weer lekker naar het zwembad. We zijn een tijd lang de enige gasten bij de pool. Een lekkere lunch 's middags met een door de ober absoluut niet begrepen “strammer Max” maar het smaakte er zeker niet minder om.
's Middags weer in zee gezwommen. Zalig, wel zout, maar je blijft er haast vanzelf door drijven. Een heerlijk relaxte dag dus en warm!
We zitten nu op het balkon naar een schitterende ondergaande zon te kijken, ineens verdwijnt hij niet in het water maar volgens Frits achter de bergen en volgens Joop achter de wolken (wordt vervolgd). We gaan nu eten.
Het eten was lekker, weliswaar wederom matige soep, maar een heerlijk koud buffet naar keuze, een schnitzel met rijst en een chocoladepuddinkje toe.
Wim heeft onze disgenoten vermaakt met smakelijke reisverhalen. Na een kopje koffie en een borreltje op het balkon de hete nacht tegemoet.

vrijdag 28 september
- - - - -
Na wederom een geslaagd ontbijt en koffie richting zwembad. Ons hoekje onder de ficusboom is nog steeds vrij. Wij gaan ons uitgebreid installeren, verwennen onszelf met Fanta en voor de mannen een koud biertje. Dan gaat halverwege de ochtend het water van de glijbaan lopen. We wagen allemaal een baantje, worden allengs brutaler en verzinnen al doende andere manieren om beneden te komen. Veel bravoure en veel schik!
Voor onze lunch installeren we ons op een uitstekende rotspunt in de schaduw met een schitterend uitzicht over zee en bergen en verorberen een overheerlijke uitsmijter.
's Middags luieren, lezen, slapen en in zee zwemmen. Een zalige dag en 's avonds weer lekker gegeten.

zaterdag 29 september
- - - - -
Na het ontbijt en het lekkere kopje koffie met wat regendruppels toch maar het badpak aan en op naar het zwembad. Zéér weinig badgasten, twee Duitse echtparen waarvan een stel vandaag 45 jaar getrouwd is. Na een aanvankelijk rustig begin, plotseling commotie aan het strand, bleek er een vreemde zwerfhond mensen aan te vallen. Mannen waren met stenen aan het gooien en probeerden met ijzeren staven de hond op te jagen alsof het een gevaarlijk beest was. Frits kon het niet aanzien, dus ging hij er heel rustig op af en floot een keer. De hond kwam al kwispelend op hem af en deed alles wat Frits wilde. Hij volgde hem als een mak schaap, zodat Frits hem het strand af loodste en hem naar de overkant van de weg bracht. Toen bleef hij gelukkig weg en Frits was de held van de dag. De Duitsers hadden vanaf dat moment een heilig ontzag voor “der tapfere Holländer”.
's Middags waaide er een parasol in het zwembad en die werd in één keer door Wim opgedoken. Ze zullen onze mannen nog gaan missen de komende dagen, want in principe gaan we morgen varen. Maar daar horen we nog over!

zondag 30 september
- - - - -
Gisteravond is alles toch nog goed gekomen. Joke kwam 's avonds laat vermoeid maar tevreden terug uit Antalya met haar leren pak. Volgens die Turken bleek alles een groot misverstand te zijn. Joke en de mannen hadden mijlen gewandeld, eerst om de bewuste zaak te vinden en later om de weg naar de dolmus terug te vinden. De temperaturen zijn wat gezakt en dat slaapt wel lekkerder. Na een onverwachts telefoontje moesten we halsoverkop richting boot vertrekken. We hadden een reuze aardige chauffeur die onderweg bananen voor ons kocht, ons de handen liet wassen en sigaretten uitdeelde. Hij wist alles aardig te doseren. Spannende aankomst aan de haven, welke zou onze boot nu zijn? Wat een hitte aan de kade! Lekkere hamburger gegeten en terug op onze mooie gulet. Joke en Frits  hebben een mooie kamer, maar op advies van Joke moest je een kamer in het middenschip nemen. Nou, dat is gelukt, maar het stinkt afschuwelijk naar diesel en urine, bah! We blijven aan boord eten. 's Avonds lekker gegeten. Héél slecht geslapen!! Hitte en stank en halverwege de nacht begon boven ons hoofd de scheepsjongen met z'n Italiaanse vriendin heftig de liefde te bedrijven en zij maar kreunen en dat ging zo maar door. Heb er wat van gezegd en dat hielp!

maandag 1 oktober
Na een goed ontbijt met spiegeleieren en honing. (Oh ja, we zijn om 5 uur uitgevaren. Joop schrok zich te barsten toen de motor aansloeg). Na een tijd varen dus ontbeten en in een mooie baai gezwommen en liggen zonnen. In de bergen kon je op excursie ruïnes bekijken voor f 8,- per persoon. Nou, daar hadden we dus geen trek in! 's Middags terug aan boord voor een lekkere lunch. Toen begon bij Joop ineens zeeziekte de kop op te steken. (Volgens Wim lagen we verkeerd op de golven). Na een gembercapsule, die niet hielp, een primatour pilletje genomen. Joop is plat aan dek gaan liggen en de kapitein is verder gevaren naar een rustiger plek tussen de rotsen. Dat kwam hem wel goed uit want een uurtje later zwom hij met z'n Nederlandse vriendin Joke (hebben nu 3 Joke's aan boord) zo'n grot in en we hebben ze uren niet meer gezien. Later op de avond zijn ze er behoorlijk mee gepest en we noemden hem de 'caveman'. Ze konden er wel om lachen. Wim heeft 's avonds na een voortreffelijk diner de clown uitgehangen en moppen verteld. Ze lagen allemaal in een deuk. Dat ging toen over en weer.
Toen de stinkhut weer in, naar bed. Het slapen ging dit keer iets beter. Je moet er wat voor over hebben, tenslotte!

dinsdag 2 oktober
- - - - -
Om 5 uur weer uitgevaren, het went al dat geluid van de motor! Na 3 uurtjes varen aangelegd bij het plaatsje Myra (van Sinterklaas). Eerst een bezichtiging van uitgehouwen graftombes, van de vroegere elite, in de rotsen en een colosseum bezocht. Heel indrukwekkend allemaal. Natuurlijk de onvermijdelijke toeristische koopwaar en drankjes. Toen weer met dolmus naar de St. Nicolaaskerk, interessant maar, dat was het dan! Wim heeft sigaretten gekocht en nog wat geld gepind. Kunnen we voorlopig weer vooruit. Zien hier eigenlijk voor het eerst honden en katten. In de grotere steden zie je ze sporadisch. Terug aan boord is het weer tijd voor de lunch, lekker gevulde paprika's. Onze kok Mehmet is vandaag even naar huis naar z'n vrouwtje, hij is net in augustus getrouwd. Inmiddels zijn we in een mooie baai aangeland en zien hoe Turkse vrouwtjes in roeibootjes pogingen doen hun koopwaar aan de man te brengen. Hun mannen zullen wel in het theehuis zitten. Ben blij geen Turkse te zijn. Vindt het wel moeilijk niets te kopen, 's middags kopen we een lekkere magnum van een vrolijke parlevinker. Heerlijk gerelaxed tot aan het diner, overheerlijke vis, tot verdriet van de andere helft van ons gezelschap. Kappie heeft beloofd geen vis meer te serveren. 's Avonds na geslaagde moppen van Wim en een recital van Joke, als klap op de vuurpijl een sensuele dans van grote Joke. Kappie bedankt iedereen voor hun bijdrage. Overigens hadden we een schitterende zonsondergang en een even mooie opkomende maan. Zagen wat zwarte geiten op de rotsen en scholen vissen in zee. 's Nachts nog vuur in het water gezien. Weer 'n mooie dag voorbij.

woensdag 3 oktober
Na een slechte, korte slaapnacht maar wel een lekker ontbijtje en koffie, in het bijbootje naar een bergdorpje, onderweg passeren we eerst een verdronken stad, alleen de meeste reisgenoten hebben er heel weinig van kunnen ontdekken, maar het was er wel! Boven het bergdorp was een burcht, zó steil en heet dat de meeste het halverwege hebben laten afweten. Joop gebruikte haar paraplu als parasolletje. Wim & Frits hebben de tocht wel volbracht, ze hadden een schitterend uitzicht. Een oudere Turkse vrouw hield Joop's hand vast, later hebben we van haar nog een armbandje gekocht. Na een verse jus pauze terug naar de boot voor alwéér een lunch, jawel! Na een duik (gevolgd door de vissen) weer lekker luieren in de zon. Joop werkt haar dagboek bij, wat kletsen èn wachten wat er verder te beleven valt. We liggen weer in een schitterende baai, hebben köfte als diner gehad met couscous, de mannen waren zeer tevreden! Hebben kappie duidelijk gemaakt dat we in Holland gewend zijn koffie na het eten te drinken, werd geregeld (niet al te vlot).
Moesten het evenwel extra betalen. Na een rustige avond op tijd naar bed!
Hiep, hieperdepiep hoera! Frits is jarig vandaag. 38°C in de zon, dat wordt dus zwemmen geblazen. Maar eerst hebben we Frits toegezongen. Onderweg een mooie zeeschildpad gezien en sarcofagen, echt heel bijzonder! Nu hebben we in een baai aangelegd. Waarschijnlijk gaan we na de lunch naar Finike. Hebben de hele middag gezwommen. We hebben laatst een waterslang gezien en men vindt het toch wel een beetje engig om het water in te gaan.
Na een hele middag luieren dus naar Finike. Een vrij luxe haven, leuke winkeltjes en terrasjes. Een super-de-luxe sanitaire gelegenheid met alles d'r op en d'r an, met veel marmer. Je kunt er na de grote boodschap heerlijk je billen schoon spoelen. De plannen om een hamam te bezoeken vallen in duigen, want de ene is gesloten, de andere vol dus het wordt dan te laat, we gaan Frits z'n verjaardag vieren. Hij heeft al drank en chips ingeslagen. Na een lekker diner met wel vette, maar smakelijke, gevulde aubergines begint onze feestavond. Joke 3 is samen met haar kappie naar de hamam gegaan en heeft zich eens lekker laten scrubben. Kokkie toast wel even mee, maar na een ferme slok besluit hij z'n glas niet te ledigen. We zitten nu voor het eerst binnen, het is toch wat fris aan dek Na een gezellige avond is het bedtijd!

donderdag 4 oktober
- - - - -
Om 6 uur vanochtend slaan de motoren aan, na een half uurtje besluit Joop tochmaar een primatourtje te nemen. Het gaat wel erg tekeer! Om 8.30 uur ontbijt, lekker omeletje en Ton ontdekt de verfijnde smaak van honing, jammer voor Pim die moet nu voortaan z'n potje delen. Na het ontbijt turen we over zee, onze badpakken aan. Pim gaat als enige stoer zwemmen. Joke slaapt nu samen met haar kappie de hammamroes uit. De rotsen zijn bezaaid met graffity met mooie namen. Wim zou eigenlijk wel de “RijnRakkers” op de rotsen willen schrijven. Plotseling denkt Wim een jong schildpadje te zien, maar nadere inspectie wijst uit dat het om een jonge pijlstaart-inktvis gaat. Spoedig zien we een heel schooltje, ze blijven in linie zwemmen op zoek naar voedsel.
Onze dag kan niet meer stuk!
Na een heerlijke lunch verder gevaren naar een baai met aardig strand en ruïnes van een aquaduct uit de Romeinse tijd, heel mooi! Na een half uur gewandeld te hebben worden we warm en loom, veel honden en katten gezien. Ze zien er allemaal redelijk goed uit gelukkig. Op tijd zijn we terug op de boot voor theetijd met lekkere ronde koekjes. Plotseling komen er 2 vrouwelijke gasten aan boord van de achter ons gelegen boot van 'Kojak', de broer van kappie. Duidelijk is inmiddels dat alles in dit land door familie van familie wordt gerund. We liggen in een baai aan open zee en hebben knap last van rollers. Drie gasten hebben inmiddels al pillen tegen zeeziekte ingenomen. Na de teleurstellende barbecue, vanwege het weinige vlees en de over boord gesodemieterde rode koolsalade, komen de discussies los over de kloteplek waar we liggen, maar volgens kappie wordt het later wel minder (niet dus)!! Je moet hier alles wat ze zeggen met een forse korrel zout nemen. De hele club ligt er vroeg in vanavond.

vrijdag 5 oktober
- - - - -
Na een redelijke nachtrust komen we er 's morgens tijdens het ontbijt achter dat Õs gisteren jarig was, als het waar is. Hij wilde het voor ons oude mensen niet weten, maar passagiers van de andere boot brachten een fles champagne voor hem mee en piesten 's nachts voor Paula's hut nog eens lekker overboord. De meesten van ons verheugen zich nu al op het naar huis gaan. De boot vaart weer af, op naar Antalya. Hi ha!! Eigenlijk moeten we rechtstreeks doorvaren, maar op verzoek van Wim legt kappie aan bij een strand. Kunnen daar nog voor het laatst heerlijk zwemmen. Na de lunch nog een verkoelende duik en terug, definitief naar Antalya. Langs een mooie rotspartij met grotachtige inhammen. Zien we in de verte het booreiland en daarachter langgerekt ligt Antalya.
We passeren redelijk veel vrachtschepen, meestal roestbakken. Is ons op de heenreis ontgaan. Maar toen zijn we in het donker gevaren. Na een heerlijk diner met kippepoten, waarschijnlijk is onze vis geruild voor kip, een zeer rustig avondje en gediscussieerd over de liefde aan boord.
Op tijd in de koffer. Heet, heet,heet!!!

zaterdag 6 oktober
- - - - -
Na een wederom slechte, rumoerige nacht met muziek op de buurboot, aan het ontbijt. Iedereen krijgt nu toch wel de kriebels.
Els, Paula, Ton en Pim worden om 10.00 uur opgehaald om bij de leerfabriek een nieuw tasje uit te zoeken.
Koffers worden van boord gebracht, afrekenen met kappie en afscheid nemen van de bemanning. Nu zitten we met de hele handel op het schip ernaast tot we om 13.30 uur opgehaald worden met de bus naar het vliegveld. Beide Joke's maken nog even gebruik van de luxe toiletten aan de kade. Maar het grootste gedeelte van ''de splinter” zit nog in hun rug. Proberen het nog wel een keer.
Hebben kappie en de crew uitgezwaaid, want zij moesten een dagtocht maken met een grote Turkse familie. Zitten nu aan de kade achter een glas Fanta en een overheerlijke hamburger als lunch en afscheid. De bus komt op tijd.
Bus met airco, comfortabel ook. De buschauffeur maakt ons toch wel aan het schrikken tijdens het keren op de kade, alsof hij het water induikt.
Hij schik, Joop zweet op de rug!
Aankomst op airport. Zéér druk, warm en veel contrôle!
By the way, Els heeft een “mooie” nieuwe tas gekregen, zij ook weer gelukkig

zondag 7 oktober
- - - - -
Het hele stel ging in nieuwe Turkse kleding op de terugreis. Na weer wachten en het nuttigen van een reuzepils door Wim en Frits, allemaal nog even plassen en hup het vliegtuig in. Vertrekken maar! Niet dus, blijkt een passagiere voor ons 4½ maand zwanger, moet eruit en zich laten testen door arts en tekenen voor eventuele aansprakelijkheid, weer een half uur verder. Joke is met instappen haar zonnebril kwijt geraakt, jammer. Frits baalt dat ze het slotje van haar Samsonite kwijt is. Halverwege de voorspoedige vlucht een lekkere warme maaltijd, kip met aardappelen, groente, bolletje, crackers met smeerkaas en appelcakeje en ondefinieerbare salade. Al dat eten en drinken drukt op de blaas en de Joke's besluiten gebruik te gaan maken van het toilet. Dan kunnen tevens de beentjes even gestrekt worden, Joke is lichtelijk geschrokken van de grote snelheid waarmee haar drol het luchtruim werd ingeschoten. Ze was nog nooit in een vliegtuig naar het toilet geweest. Els komt nog langs een praatje maken, de rest slaapt...
Boven Amsterdam maken we nog een rondje en eindelijk staan we aan de grond. Op weg naar de bagage horen we van de oorlog in Afghanistan. Zijn dus net op tijd thuis. Na het afscheid van onze medereizigers de ontvangst door onze ophalers: Jan, Gerda en Peter. Drinken nog een lekker kopje koffie op Schiphol en verhalen vast over Turkije. Bij de uitgang van de parkeergarage waait ons kaartje uit de automaat en moet Peter met een forse sprint het kaartje vangen, op naar huis! Thuis aangekomen zijn we allemaal kapot moe.
Maar we hebben er een fijne en leuke vakantie opzitten. Joke vond het een onrustige vakantie vanwege het op het laatste moment doorkrijgen van de gegevens etc. Joop vond het slapen in het hotel en vooral op de boot een crime. Het weer was fantastisch, zeer warm en droog. Het eten was goed, mooi hotel en redelijke boot. Voor dat geld waren we zeer tevreden. Hebben gelukkig géén kakkerlakken in onze bagage gevonden.
Beide Joke's hebben zeker nog 4 dagen last van zeebenen gehad.
Joop droomde 's nachts dat ze op de boot in Turkije was en schrok 's nachts van harige Tiffie in bed!!

zondag 7 oktober
De terugtocht.
Vertrokken om 9.45 uur. Onderweg hebben we verschillende weertypes meegemaakt. Met de temperatuur schommelend rond het vriespunt was het echt opletten geblazen. Veel file. Uiteindelijk om 22.45 uur in Doorwerth gearriveerd.

Al met al een leuke, bezige en gezellige week !!!

Joke
midden in de nacht, nog eventjes 2½ uur met het busje. De rit viel toch wel mee, maar we kwamen helemaal “kapot” 's ochtends om 7 uur bij hotel Atlanta aan.
Best wel een mooi hotel, een beetje vergane glorie, op een schitterende plek pal aan zee. Mooie kamers met zeezicht. De eerste dag een paar keer geslapen en Joke had de hele dag hoofdpijn, ja wat wil je ook na zo'n nacht!
Toch hebben we lekker gezwommen in het zwembad en 's middags ook in zee.
Na de meeting met de hostess besloten we om niet naar Fethye te gaan. We zien dat echt niet zitten de hele dag in de bus bij een temperatuur van 35°C.
Matige yoghurtsoep 's avonds, maar verder heerlijk gegeten. Nog gezellig een afzakkertje genomen op het balkon voor het slapen gaan.
Oh ja, Joop heeft de tv stuk gemaakt!